خانه / بازاریابی اینترنتی / بازاریابی فصلی

بازاریابی فصلی

بازاریابی فصلی Seasonal Marketing

 

همچنان که برخی از کسب‌وکارهای خرده‌فروشی متوجه شده‌اند، تعطیلات و رویدادهای ویژه فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای راه‌اندازی فعالیت‌های فروش و تبلیغات جهت بازه‌های زمانی محدود می‌باشد. فروشگاه‌های فیزیکی و تجارت الکترونیک در سراسر دنیا نیز همانند یکدیگر در طی سال تلاش می‌کنند تا مشتریان را به‌سوی خودشان جذب کنند و همزمان با تعطیلاتی مرتبط با جشن و شادی از قبیل روز ولنتاین(عشاق)، روز مادر، روز پدر، کریسمس و عید نوروز در نقاط مختلف بر اساس منطقه جغرافیایی و اعیاد مذهبی و همچنین برنامه‌ها و رویدادهای مبتنی بر عزا مانند شهادت‌ها، ایام محرم و صفر و . . . سعی می‌کنند تا حدودی با در نظر گرفتن تخفیف‌هایی از انواع مختلف اقدام به فروش محصولات خودشان بکنند.

 

بهتر است قبل از ادامه موضوع یک تعریف کلی از این موضوع ارائه بخوانیم. به‌طور تئوریک گفت یک رویداد فصلی عبارت است از ” خصوصیت یک سری زمانی که در آن اطلاعات تغییراتی منظم و قابل پیش‌بینی را تجربه می‌کند که در هر تقویم سالیانه تکرار می‌شود. هر تغییر قابل پیش‌بینی یا الگو در یک سری زمانی که در طی یک سال اتفاق می‌افتد یا تکرار می‌شود را می‌توان تحت عنوان رویداد فصلی در نظر گرفت. همچنین باید توجه داشت که یک رویداد فصلی با اثرات دوره‌ای متفاوت می‌باشد، بدین‌صورت که چرخه‌های فصلی در داخل یک تقویم سالیانه قرار می‌گیرند، در حالیکه اثرات دوره‌ای (از قبیل فروش افزایش‌یافته به دلیل نرخ پایین بیکاری) می‌تواند در یک باز زمانی کوتاه‌تر یا بلندتر از یک سال باشد.”

 

هر تغییر قابل پیش‌بینی یا الگو در یک سری زمانی که در طی یک سال اتفاق می‌افتد یا تکرار می‌شود را می‌توان تحت عنوان رویداد فصلی در نظر گرفت

 

نکته مهم در این رابطه این است که هر رویدادی را که به‌عنوان فرصتی برای فروش فصلی در نظر بگیرید می‌تواند فرصتی بالقوه برای افزایش میزان فروش شما در نظر گرفته شود، اما زمان و شرایط مربوط به این فروش باید به‌صورت مطلوب به اطلاع همه برسد.

 

نکته مهم دیگر در این رابطه این است که شما باید برای کسب‌وکار خودتان یک تقویم بازاریابی داخلی تهیه کنید و حتما توجه داشته باشید که از مدتی پیش مشتریان شما از این رویداد برنامه‌ریزی‌شده برای فروش فصلی اطلاع داشته باشند و تا آخرین لحظه برای اطلاع‌رسانی در مورد آن وقت را هدر ندهید.

 

حال نوبت آن است تا 4 راهکار مختلف را در رابطه با بازاریابی فصلی با شما در میان بگذارم تا بهترین نتیجه ممکن را از فرصت‌های فروش فصلی به دست بیاورید:

 

حتما توجه داشته باشید که از سرمایه کافی برخوردار هستید:

قبل از شروع به برنامه‌ریزی برای فروش خود، اطمینان پیدا کردن از میزان سرمایه خود برای انجام آن باید اطمینان کسب کنید. بازاریابی، انبارداری و استخدام نیروهای فصلی همه و همه نیاز به پول و سرمایه دارند، بنابراین اگر پول کافی در اختیار ندارید، قبل از هر چیز باید در پی جذب منابع کافی برای برنامه خود باشید.

 

زمان کافی برای به نتیجه رساندن فرایند در نظر بگیرید:

همه کمپین‌ها برای برنامه‌ریزی جزئیات نیاز به زمان دارند. بنابراین ماه‌ها پیش از اینکه رویداد شما آغاز شود، شما باید رد رابطه با میزان موجودی انبار خود و افزایش تعداد نفرات اجرایی و همچنین در رابطه با تاکتیک‌های مورد استفاده برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی تصمیم بگیرید.

 

یک تیم اجرایی قوی در اختیار داشته باشید:

صاحبان کسب‌وکار همواره تصور می‌کنند که همه کارها را باید خودشان انجام دهند، در حالی یک مدیر قوی و امروزی در بهترین نقش به‌عنوان یک فرد آینده‌نگر ظاهر می‌شود و با بررسی روندها برای کارهای آینده تصمیم می‌گیرد. در اختیار داشتن یک تیم قوی و قابل‌اعتماد برای واگذار کردن برخی از وظایف کوچک درزمینهٔ فروش این رویداد برای موفقیت شما بسیار حیاتی است.

 

همواره از اخبار صنعت و فن‌آوری اطلاعات به‌روز داشته باشید:

فن‌آوری به‌سرعت در حال تکامل می‌باشد و کسب‌وکارهای کوچک باید برای آگاهی از آخرین تغییرات سریع‌تر و دقیق‌تر از همیشه رفتار کنند. استفاده از آخرین تغییرات در این حوزه همیشه باعث می‌شود همواره جلوتر از رقبای خود قرار داشته باشید.

منبع سایت آی بازاریابی

درباره ی mrbaruei

همچنین ببینید

بازاریابی مشوقی یا ترویجی promotional marketing

بازاریابی مشوقی یا ترویجی

بازاریابی مشوقی یا ترویجی   بازاریابی مشوقی یک استراتژی بازاریابی است که انگیزه مشتری را …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *