خانه / بازاریابی اینترنتی / بازاریابی کمیابی Scarcity Marketing

بازاریابی کمیابی Scarcity Marketing

بازاریابی کمیابی (Scarcity Marketing) از جمله شاخه‌های بازاریابی است که با استفاده از اصل کمیابی به افزایش فروش منجر می‌شود. در واقع زمانی که مصرف‌کنندگان احساس کنند منابع کمیاب هستند، تمایل بیشتری به خودخواهی دارند. مثلا اگر شرکتی اعلام کند عرضه محصولی محدود است، مردم حاضرند برای به‌دست آوردن آن مبلغ بیشتری پرداخت کرده و نسبت به دیگران خود را در اولویت قرار دهند. در این راستا یک روانشناس روی دو گروه آزمایش جالبی انجام داد. او ابتدا به تعدادی واردکننده گوشت (گروه اول) اعلام کرد دولت به دلایل اقتصادی واردات گوشت را به کشور ممنوع کرده، در پاسخ به این محرک واردکنندگان (گروه اول) سفارش خود را تا دو برابر افزایش دادند، در مورد گروه دوم همین اطلاعات با شدت و ترفندهای تحریک‌کننده قوی‌تری ارائه شد.

زمانی که مصرف‌کنندگان احساس کنند منابع کمیاب هستند، تمایل بیشتری به خودخواهی دارند.

نکته جالب آنجا بود که گروه دوم سفارش خود را تا شش برابر افزایش دادند و این موضوع سبب افزایش دو برابری این کالا شده بود. بنابراین هدف بازاریابی کمیابی افزایش تقاضا و سرعت بخشیدن به آن است. گاهی بازاریابان به‌جای تاکید بر قسمت‌های مثبت کالا به مضرات از دست دادن این ویژگی‌ها در صورت نخریدن یا استفاده از محصولات رقبا تاکید می‌کنند.

از معروف‌ترین شرکت‌های استفاده‌کننده از این تکنیک کمپانی جنرال موتورز است. این شرکت توانست با بهره‌گیری از این اصل یکی از خطوط زیان ده خود را نجات داده و به فروش چشمگیری دست یابد. از دیگر نمونه‌های موفق در این زمینه شرکت خطوط هواپیمایی بریتانیا است. این شرکت پس از حادثه سقوطی که برای هواپیمای کنکورد در 25 ژوئن سال2000 اتفاق افتاد، اعلام کرد که این هواپیما باید بازنشسته شود و مردم دیگر هیچ‌گاه سوار چنین هواپیمایی نخواهند شد. این موضوع سبب شد ناگهان میزان فروش بلیت این هواپیما دو برابر شود.

سایت‌هایی مانند Ebay و وبینار نیز از شرکت‌های موفق در این زمینه هستند. در داخل کشور نیز سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا و موسسات برگزارکننده سمینارهای آموزشی، کنسرت‌ها و سایت‌های فروش اینترنتی محصولات از این تکنیک استفاده می‌کنند. در سایت‌های اینترنتی چون مشتری می‌تواند موجودی انبار را ببیند، با تحریک احساسات مشتری تلاش می‌کنند او را ترغیب به خرید کرده و تقاضا را افزایش دهند.

منبع سایت فرصت امروز

درباره ی mrbaruei

همچنین ببینید

بازاریابی مشوقی یا ترویجی promotional marketing

بازاریابی مشوقی یا ترویجی

بازاریابی مشوقی یا ترویجی   بازاریابی مشوقی یک استراتژی بازاریابی است که انگیزه مشتری را …

2 دیدگاه

  1. سلام سایت بسیار خوبی دارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *