خانه / بازاریابی اینترنتی / قانون پارتو و کاربرد آن در بازاریابی

قانون پارتو و کاربرد آن در بازاریابی

قانون پارتو و کاربرد آن در بازاریابی

 

قانون ۲۰-۸۰ در بسیاری از مسائل اقتصادی و اجتماعی کاربرد دارد. این اصل در بازاریابی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

این  قانون آموزش بازاریابی در کل به این موضوع اشاره دارد که همواره ۸۰ درصد سودی که عاید شرکتها می شود از ۲۰ درصد کالا یا خدماتی است که به مشتریان عرضه می کنند. به بیان دیگر ، ۸۰ درصد از سود حاصل از فروش کالاها از ۲۰ درصد از مشتریان شرکتها که اغلب مشتریان دائمی هستند  تأمین می شود. به همین دلیل است که مشتریان ثابت یا وفادار شرکتها بسیار مهم هستند و می توانند جایگاه شرکتها و میزان فروش و سود آنها را تعیین  کنند. این قانون توسط اقتصاد دان ایتالیایی به نام پارتو مطرح و معرفی شده است به همین دلیل قانون ۲۰-۸۰ را بیشتر به عنوان قانون پارتو می شناسند. همانطور که از تعریف پارتو در قانون ۲۰-۸۰ بر می آید ، ۸۰ درصد دست آوردهای شما در زندگی یا کار حاصل ۲۰ درصد از فعالیتهایی است که انجام می دهید.قانون پارتو بازاریابی - قانون 80-20 بازاریابی

کاربرد قانون ۲۰-۸۰ در آموزش بازاریابی

از این قانون می توان در بسیاری از زمینه ها بویژه بازاریابی استفاده کرد. در ادامه این مقاله به کاربرد این قانون در بازاریابی پرداخته می شود.

یک) شناسایی ۲۰ درصد خدمات پر سود

مدیران و تصمیم گیرندگان اصلی در شرکتها باید تلاش کنند ۲۰ درصد از کالا یا خدماتی که برای آنها بیشترین سود را در پی دارد شناسایی کنند. برای اینکه کاربرد عینی و عملی این قانون را نشان دهیم می توانیم چنین توضیح دهیم که سعی کنید از میان ۱۰ کالا یا خدماتی که عرضه می شود ۲ مورد از کالا یا خدماتی که بیشترین سود حاصله بابت فروش این محصولات است را شناسایی کنید.

دو) تمرکز روی ۲۰ درصد کالاهای سودآور شناسایی شده

بعد از اینکه به شناسایی ۲۰ درصد از خدمات یا محصولات سود آور خود پرداختید. مرحله بعدی تمرکز روی این ۲۰ درصد شناسایی شده است و باید سعی کنید در زمینه تبلیغات یا بازاریابی بر روی این ۲۰ درصد تمرکز کنید و از هزینه تبلیغ خدمات دیگر بکاهید تا بتوانید در این حوزه و برای ۲۰ درصد از مهمترین محصولات خود هزینه تبلیغات بیشتری داشته باشید.

سه) شناسایی ۲۰ درصد از مشتریان یا مناطق

در این مورد نیز همچنان از قانون پارتو می توان برای شناسایی ۲۰ درصد از مشتریانی که بیشترین سود حاصل از فروش کالا یا خدمات به دلیل خرید این دسته از مشتریان است یا مناطق جغرافیایی خاصی که مشتریان اصلی شما در آنها شما شناسایی شوند و بیشترین تلاش و برنامه ریزی خود را به این ۲۰ درصد اختصاص داده و با تبلیغات گسترده برای این مشتریان یا مناطق می توانید ۸۰ درصد سود خود را تأمین کنید.

****با توضیح آموزش بازاریابی و قانون ۲۰-۸۰ به خوبی متوجه می شویم که این قانون در کم کردن هزینه ها و بالا بردن سود چقدر می تواند مؤثر باشد ؛ زیرا تنها با تمرکز بر ۲۰ درصد از محصولات یا مشتریان می توانیم هزینه های تبلیغاتی را کم کرده و از فشار کارهای اضافی بکاهیم و در عین حال بهترین و بیشترین نتیجه را به دست آوریم.

 

منبع سایت پارک بازاریابی ایران

درباره ی mrbaruei

همچنین ببینید

بازاریابی مشوقی یا ترویجی promotional marketing

بازاریابی مشوقی یا ترویجی

بازاریابی مشوقی یا ترویجی   بازاریابی مشوقی یک استراتژی بازاریابی است که انگیزه مشتری را …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *