خانه / بازاریابی اینترنتی / مخاطبین سایت خود را چطور صدا بزنیم!

مخاطبین سایت خود را چطور صدا بزنیم!

وب سایت کلاس انشاء نیست که محتوای آنرا مانند یک انشاء تدوین کنیم . . .

کراوات وب سایت خود را شل کنید و کمی راحت تر با مخاطبین خود حرف بزنید ، این حرف زدن راحت تر ، صرفا در ادبیات صحبت با ایشان خلاصه نمی شود ، بلکه طوری جذاب با او صحبت کنید که از مصاحبت با شما کاملا لذت ببرد . . . کار پیچیده ای نیست .

اول کافی است با صدای بلند صدایش کنید . . .
بله ، دقیقا ، با صدای بلند صدایش کنید ، اگر میان همهمه و شلوغی با صدایی آهسته به مخاطب نکته ای را بگویید ، او پشت سرهم فریاد خواهد زد ، چی ؟ صدای شما را نمی شنوم . لطفا بلندتر . . . و وقتی شما نتوانید بلندتر صحبت کنید ، بعد از کمی تلاش خسته شده و دیگر گفته شما و آنچه می خواستید با او مطرح کنید برایش اهمیتی نخواهد داشت ، این دقیقا همان کاری است که در وب سایت هایمان مشغول انجامش هستیم ، انبوهی نوشته و اطلاعات در وب سایت خود درج کرده ایم و در لابه لای آنها نکاتی را که حتما می خواهیم با مخاطب مطرح کنیم ، قرار داده ایم . . . اما او چندین بار فریاد می زند ، نمی شنوم ، لطفا بلندتر . . . و بعد از آن خستگی و ما و حرف هایی که ناگفته مانده است .

چطور مخاطب را رسا صدا کنیم ؟
اگر اخبار ، و یا اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطب قرار دهیم و یا قول پاداشی در ازای خواندن مطلبی را به ایشان بدهیم ، نخستین گام ها را برای صدا کردن مخاطب برداشته و می توانیم تا حدودی امیدوار باشیم که صدای ما را خواهد شنید . البته سکوت را در این میان نباید فراموش کرد . یعنی برای مخاطب پر حرفی نکنیم و آن چیزی را مطرح کنیم که باید مطرح کنیم .
در ابتدا جمله هایی که بیانگر تاریخچه های مختلف ، لزوم کسب و کار ، پیشرفت های دنیا و غیره می باشد را به کلی فراموش کنیم ، از این طریق سکوت بیشتری را در وب سایت خود جاری کنیم . البته لازم است ، هر مطلب و جمله ای را که می خواهیم در وب سایت خود درج کنیم از این ۲ فیلتر گذرانده و سپس اقدام کنیم : یک ) چرا این مطلب را باید درج کنم ؟ دو) اگر آنرا درج نکنم چه اتفاقی پیش خواهد آمد ؟

شروع وب سایت و نوشته هایی که در صفحه نخست وب سایت ماست ، اهمیت و اولویت بسیار زیادی نسبت به سایر بخش های وب سایت دارد ، برای نگارش آن باید براستی زمان زیادی گذاشت .

دیوید اگیلوی ( David Ogilvy ) – یکی از بزرگان تبلیغات و بازاریابی – این نکته را با مستند بیان می کند :
” عنوان و شروع مهمترین و تعیین کننده ترین عامل اثربخشی است ، بطور متوسط تعداد افرادی که عنوان ها را می خوانند پنج برابر خوانندگان متن است ، زمانی که عنوان خود را می نویسید ، در حقیقت ۸۰ سنت از یک دلار خود را خرج کرده اید ، و اگر با استفاده از عنوان موفق به جذب مخاطب نشدید ، ۸۰ درصد پول خود را هدر داده اید”
وقتی صحبت از عنوان های جذاب و خلاق می شود ، عده ای لبخند می زنند و معتقدند کاملا موضوع را متوجه شده ، قلم و کاغذ را برداشته و جملات زیبا ، متن های بامزه و نوشته های پر ابهام می نویسند ، نه نه نه . . . اگر شما هم از این دسته افراد هستید ، دست نگه دارید ، مفهوم خلاقیت و جذاب بودن در ترازوی اثربخشی معنا پیدا می کند . . .
شما موظف هستید برای وب سایت خود عناوینی جذاب و اثربخش بنویسید و با آن مخاطب را صدا کنید و به سمت خود بکشید .
برای صدا کردن مخاطب گلوی خود را صاف کنید . . .

برای صاف کردن گلوی خود و برای اینکه به درستی ایشان را صدا کنید ، لازم است قواعدی را رعایت کرده و بارعایت آن رساتر با ایشان ارتباط برقرار کنید .  برای جلب توجه از طریق عناوین می توان از ۳ روش زیر استفاده کرد :
۱) جلب توجه از طریق علایق شخصی و ارائه اطلاعات
۲) جلب توجه از طریق انتخاب مخاطب
۳) جلب توجه از طریق ارائه یک پیام
با توضیح هر یک از این روش ها ، با این مفهوم بیشتر آشنا خواهیم شد .

۱) جلب توجه از طریق علایق شخصی و ارائه اطلاعات :
برای جلب توجه از طریق عنوان راههای زیادی وجود دارد ، یکی از این راهها ارائه اطلاعات می باشد ، مانند : “بالاخره راهی برای افزایش درآمد در اوقات فراغت کشف شد” و یا “معرفی نشریه ای که شما را در دنیای وب حرفه ای خواهد کرد” ، هر دوی این عناوین اطلاعاتی را ارائه می کنند که مخاطب برای افزایش اطلاعات در خصوص آن ، به سراغ متن خواهد رفت .
یکی دیگر از راه های جلب توجه ، پرداختن به علایق شخصی مخاطبین است ، بعنوان مثال در وب سایت مربوط به وارد کننده کولرگازی ، می توان چنین عنوانی را استفاده نمود “در تابستان عرق نکنید ، و خوش اخلاق باشید” بسیاری از افراد هستند که از عرق کردن در تابستان بیزارند و همین امر سبب کج خلقی آنها می شود ، این عبارت دقیقا دست بر روی علایق شخصی ایشان گذاشته و جلب توجه می نماید . همچنین برای جلب توجه از طریق عناوین می توانید به مخاطب نوید اطلاعاتی را بدهید ، که برای بدست آوردن آن متن را پیگیری کند . بعنوان مثال برای کولر گازی کم مصرف ، می توان نوشت “کولرگازی خود را ۶۰% بیشتر روشن کنید و بیشتر نپردازید” مخاطب برای آنکه بداند چطور چنین چیزی ممکن است ، پیگیر محتوا خواهد شد .

۲) جلب توجه از طریق انتخاب مخاطب :
اگر محصول شما و یا فعالیت وخدمات شما مربوط به گروه خاصی می باشد ، بیان این امر تاثیر بسزایی در جلب توجه آن دسته خواهد داشت . بطور مثال اگر شرکت شما پارکتی ارائه می کند ، که براحتی نصب و حتی جدا می شود ، می توانید در وب سایت خود از طریق این عنوان جلب توجه نمایید : “از امروز خانه استیجاری خود را براحتی پارکت کنید” ، در این عنوان افرادی که اجاره نشین هستند و رویای پارکت کردن خانه را نیز در سر می پرورانند ، مخاطب قرار گرفته و جذب خواهند شد . و یا چنانچه مجموعه شما به فارغ التحصیلان رشته فناوری اطلاعات وام خرید لپ تاپ می دهد ، بیان این موضوع در عنوان کمک زیادی به جذب مخاطب خواهد کرد . “فقط فارغ التحصیلان فناوری اطلاعات ، وام لپ تاپ دریافت می کنند” ، این عنوان سبب می شود مخاطب احساس کند ، ممکن است فرصتی را از دست بدهد ، به سراغ متن ها خواهد رفت .

۳) جلب توجه از طریق ارائه یک پیام :
از آنجایی که اکثر مخاطبین به خواندن عنوان ها اکتفا می کنند ، گاهی لازم است که پیام را بصورت کامل و در عنوان بیان کنیم ، اگر وب سایت شما در خصوص برگزاری دوره های آموزشی می باشد ، می توانید چنین عنوانی را برای جلب توجه بکار ببرید . “یک پزشک بعد از بیش از ۱۰ سال تحصیل ، تخصص پیدا کرده و تا آن زمان می کوشد . . . در سایر رشته ها نیز باید چنین باشیم ، تا متخصصی قابل شویم” ، این عنوان بیان می کند که موسسه شما دوره هایی اصولی و بلند مدت برگزار می کند و از طرفی با بیان یک پیام کامل مخاطب را به فکر فرو خواهد برد . و یا “در موسسه ایکس با آموزش خطوط کتاب ها بصورت عملی ، شما را به خطوط کسب و کار نزدیک خواهیم کرد”
بطور کلی در عناوین سعی داریم مخاطب را به سمت مطالعه متن ها و در واقع شنیدن حرف های خود هدایت کنیم . قواعد ذکر شده بخشی از راه این هدایت را هموار تر خواهد کرد ، اما نباید فراموش کنیم ، که صرفا رعایت و اجرای اصول نمیتواند جذابیت کامل را ایجاد کند . بلکه تمرین ، تجربه و اطلاعات کامل نیز در ایجاد این جذابیت موثر خواهد بود . همچنین ، تمام این مسیر مخاطب را از عناوین به متن می رساند و لازم است در متن نیز حرف هایی را بیان کنیم از جنس خواندنی ، یعنی آنچه مخاطب در جستجوی آن است را به شیوه ای خلاقانه و جذاب برای ایشان بیان کنیم . معمولا نوشتن متن های اثربخش در تخصص افرادی است که در دنیا از آنها تحت عنوان Copywriter یاد می کنند .

درباره ی mrbaruei

همچنین ببینید

بازاریابی مشوقی یا ترویجی promotional marketing

بازاریابی مشوقی یا ترویجی

بازاریابی مشوقی یا ترویجی   بازاریابی مشوقی یک استراتژی بازاریابی است که انگیزه مشتری را …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *